עבירת השוחד היא מן החמורות שבעבירות המרמה וההונאה והיא באה ליידי ביטוי בהצעה או בקבלת טובת הנאה בכסף או בשווה כסף עבור ביצוע פעולה הקשורה במילוי תפקידו של עובד הציבור. טובת הנאה יכולה שתהיה מכל מין וסוג שהוא.
מתן טובת הנאה יכול להיחשב לשוחד גם כאשר הוא מבוצע על בסיס "שלח לחמך", קרי, עבירת השוחד לא תהיה בהכרח סכום כספי או טובת הנאה אשר התקבלה בעבר, אלא גם ציפייה לקבלת התמורה בעתיד.
עבירת השוחד נובעת לרוב מאינטרס עסקי או פוליטי, אך יתכן גם מעניין אישי ובכללם:
עבירת השוחד יכולה להתגבש במגוון רחב של צורות ומניעים, ולכן אנשים הנושאים בתפקידים בעלי השפעה במגזר הציבורי, במשרדי הממשלה או ברשויות ובשלטון המקומי, צריכים גם לדעת לזהות זאת על מנת שלא ליפול למצב של נטילת שוחד ואף לעצור את אלו שינסו להציע שוחד כזה.
שחיתות איננה מושג משפטי המוגדר בחוק. ההקשר שלה הוא בעיקר חברתי ־מוסרי, ומתייחס לאנשי ציבור שמפעילים את סמכותם בדרך עבריינית, תוך שימוש פסול במשאבי הציבור שעומדים לרשותם, ושאמורים לשרת את הציבור הרחב. שחיתות יכולה לפגוע ביעילות הממשל, באמון הציבור ברשויות השלטון ובזכויות האזרחים.
בראש חומרת עבירות השחיתות ניצבת עבירת השוחד. אחריה עבירות המרמה למיניהן – קבלת דבר במרמה, גניבה, זיוף, רישום כוזב ועבירת הפרת האמונים, שהינה עבירת סל, עמומה שגבולותיה אינם ברורים, ובתי המשפט היו אלה שיצקו תוכן להגדרת העבירה לאורך השנים וקבעו את תכניה המרכזיים.
בשנים האחרונות הורשעו במדינת ישראל אישי ציבור רבים בפרשות שחיתות כאלה ואחרות ובכללם חברי כנסת, שרים וסגני שרים וראש ממשלה.
שוחד הוא עבירה פלילית, בעוד ששחיתות היא תופעה חברתית – מוסרית.
עבירת השוחד מתבססת על טובת הנאה שקיבל עובד ציבור, בין בכסף ובין בשווה כסף, כדי לקדם אינטרסים אישיים, עסקיים, כלכליים של מי שסיפק את טובת ההנאה או לטובתו של אחר מטעמו. במסגרת זו יכול עובד הציבור, מקבל השוחד, לעשות פעולות אקטיביות או להימנע מלעשות פעולה, באופן מלא או חלקי, כדי להוציא את האינטרס הפרטי אל הפועל.
עבירת השוחד לא מחייבת דרישה של מתן קונקרטי. הדין קובע, כי גם קבלת טובת הנאה כללית מתוך צפי לקבלת מתן בעתיד, בבחינת 'שלח לחמך', מהווה עבירה ובלבד שאיש הציבור היה מודע לכך שהוא מקבל את טובת ההנאה, בכדי שהוא יבצע פעולה במסגרת תפקידו.
עבירות השוחד הן בין החמורות שבעבירות המרמה וההונאה ובהתאם לכך, גם העונש הקבוע לצידן.
העונש בגין קבלת שוחד הינו 10 שנות מאסר, והעונש בגין מתן שוחד הינו 7 שנות מאסר. ההבדל נעוץ בכך שהמחוקק בחר להחמיר עם עובדי הציבור, מקבלי השוחד, בעוד שנותני השוחד הם אנשים פרטיים.
שחיתות היא שם כולל לפעילויות או מחדלים של נבחרי ציבור ופקידי ציבור, שמפעילים את סמכותם שלא על פי כללי מנהל ציבורי תקין, כמו גם מניעת ניצול לרעה של הכוח שהופקד בידי עובד הציבור ושלא על פי חוק.
עבירות אלה טומנות בחובן עונשים משמעותיים, החל מהטלת קנסות כבדים ביותר ועד לעונשי מאסר בפועל.
הכלל הבסיסי הוא שכל טובת הנאה בכסף או בשווה כסף, ללא קשר לערכה או שוויה של ההטבה – אסורה, כל אימת שטובת ההנאה ניתנת בעד פעולה הקשורה במילוי תפקידו של עובד הציבור המעניק את השירות לנותן ההטבה.
מעטים המקרים בהם כסף או שווה כסף הניתנים לעובד הציבור, יוגדרו כמתנה. יחד עם זאת ובמקרים חריגים, יכולה ההטבה להיחשב כמתנה לגיטימית וזאת בהתאם לנסיבות המקרה, זהות הצדדים וטיב הקשר בניהם. כך למשל מתנה בסכום סביר בגין אירוע משפחתי או אישי של עובד ציבור כגון נישואין, הולדת ילדים בר/בת מצווה, תיחשב כמתנה ובלבד שאין קשר סיבתי בין קבלתה ובין קידום עניינו של נותן המתנה. הענקת שי לחג בסכום סביר יכולה להיחשב כמתנה ובלבד שהדבר לא נעשה בכפוף לטיפול וקידום עניינו של נותן ההטבה, וכי מקבל המתנה לא שינה את התנהגותו או את קבלת ההחלטות בסמוך למועד קבלת המתנה.
מאחר ועבירת שוחד היא מהעבירות החמורות ביותר שיכולה להוביל אל עונשי מאסר ארוכים וקנסות כבדים, באם אתה חשוד בביצוע עבירת שוחד עליך לפנות בדחיפות אל עורך דין המתמחה בעבירות צווארון לבן ועבירות כלכליות בעל ניסיון בתחום זה.
עו"ד יוסי חמצני הוא עורך הדין מוביל בישראל בתחום עבירות צווארון לבן, פשיעה כלכלית והלבנת הון והוא מייצג בעבירות שוחד ומרמה בכל שלבי ההליך הפלילי, החל משלב החקירה או המעצר ועד לייצוג בבתי המשפט וניהול מלא של התיק.
עו"ד יוסי חמצני בעל ניסיון רב בייצוג לקוחות מול המשטרה, הפרקליטות ורשות המסים.